SUOMEN
GOLFLIITTO

Ajankohtaista

Automaatioilla lisäresursseja viestintään

Seuroille18. Helmikuuta 2022

Golfin harrastajamäärät ovat kasvaneet parin vuoden ajan erittäin voimakkaasti, ja etenkin uusia pelaajia on tullut lajin pariin kahden vuoden aikana valtavasti – yli 40 000. Kiire ja ruuhka kentillä näkyvät osaltaan myös Pelaaja Ensin -jäsenkyselyissä tiedotuksen ja viestinnän arvosanoissa valtakunnallisten keskiarvojen heikkenemisenä sekä avoimissa palautteissa.

Etenkin harrastuksen alkuvaiheessa kysymyksiä riittää, ja golfyhteisöjen työmäärän helpottamiseksi ja tukemiseksi Golfliitto on nyt kahden vuoden ajan tehnyt uutiskirjeautomaatiota golfista kiinnostuneille ja Green Cardin suorittaneille.

Kolmen kirjeen mittainen Tervetuloa lajin pariin -automaatio on alkanut viimeistään kaksi viikkoa GC-suorituksen rekisteröitymisen jälkeen, ja sisällöissä on tuotu esiin vastauksia lajin alkutaipaleen yleisimpiin kysymyksiin, kannustettu palaamaan lähikentälle jatkamaan harrastusta sekä annettu inspiraatiota #muntapapelata -haastatteluilla.

Tulokset ovat olleet erittäin rohkaisevia – avausprosentti on ollut yli 60 %, mikä kertoo oikea-aikaisesta ja kiinnostavasta sisällöstä.

”Tavoitteenamme on ollut sitouttaa uusia pelaajia ja antaa yleisellä tasolla täsmävinkkejä ja tietoa golfin aloittajalle. Tietenkään emme voi antaa niin spesifiä infoa oman golfyhteisön tavoista kuin yhteisö itse, mutta sitä tukevaa viestintää kyllä. Aloittajan opas ja sen artikkelit ovat olleet suosittuja sisältöjä”, Golfliiton viestintävastaava Marika Voss summaa.

Ehdottomasti golfyhteisöjen kannattaa resurssiensa mukaan silti viestiä jäsenilleen, sekä vanhoille että uusille. Viestit eivät kilpaile keskenään, vaan hyödyttävät samaa tavoitetta.

Automaatiota laajennetaan

Uusista pelaajista kiinni pitäminen tulee pysymään keskiössä jatkossakin, mutta kaudella 2022 tarkoituksena on laajentaa automaatiota koskemaan kaikkia golfareita. Tekninen integraatio eBirdie-keskusrekisteriin on jo tekeillä. Mallia on otettu osin länsinaapurista, jossa tulokset ovat olleet lupaavia.

Ruotsin Golfliiton tavoitteena on ollut aktivoida pelaajiaan enemmän, ja he ovat parin vuoden ajan käyttäneet siihen automaatioviestejä. Pelaaja saa personoidun viestin, kun esimerkiksi hän varaa kierroksen, tasoitus muuttuu tai kilpailutulokset ovat julkaistu. Varsinaisen viestin jatkoksi on voitu lisätä jokin ajankohtainen uutisnosto, video tai mainos.

Automaation voi määritellä käynnistyvän monesta eri datapisteestä. Suomessa Golfliitolla ei ole käytössään ajanvarausdataa, mutta lähteitä ovat esimerkiksi pelaaja- ja tasoitusrekisteri. Yksinkertaisimmillaan automaatio voi tarkoittaa onnittelua syntymäpäivänä ja etukuponkia tai onnitteluviestiä tasoituksen laskemisesta, jonka lisäinfona on pelaajan ikäryhmän keskitasoitus Suomessa. Aktivointia voidaan tehdä myös tasoituskierroksen pelaamattomuudesta, ja kannustaa parin viestin putkella tarttumaan mailoihin sekä listata käytettävissä olevat golfsovellukset.

”Vaihtoehtoja on runsaasti. Meilläkin tavoitteena on aktivoida harrastajia ja jakaa kohdennettua, oikea-aikaista ja olennaista tietoa. Näen nämä toistuvat viestit myös hyvänä tapana muistuttaa pelaajia turvallisesta golfkäyttäytymisestä”, Voss kertoo.

Automaatioviestien pohjat ja aiheet sekä Tervetuloa lajin pariin 2022 -putki tulevat näkyviin seuroille Sharepointiin kevään aikana.