
Golfliitto järjesti viime viikolla kumppaniworkshopin Vierumäellä pääyhteistyökumppaninsa Holiday Clubin upeissa tiloissa. Ensimmäinen laatuaan ollut tapahtuma keräsi yhteen 18 kumppania monipuolisista taustoista ja toimialoilta. Tavoitteena oli tarjota osallistujille mahdollisuus verkostoitua, sparrata ja syventää ymmärrystä siitä, miten Golfliiton kumppanuus voi tukea kumppaneiden liiketoimintaa ja brändin rakentamista. Yhteisen ideariihen tuotoksia jalostetaan kaikkien hyödyksi.
Päivän ohjelma tarjosi monipuolisen kattauksen asiantuntijapuheenvuoroja ja lukuisia mahdollisuuksia rakentaa uusia yhteistyön alkuja. Käytännön asiaa ja väläyksiä tulevasta nähtiin Golfliiton kampanjoiden ja uudistuneen mediakortin muodossa. Alkulämmittelynä päivään osallistujat saivat katsauksen tuoreeseen golfarin profiilitutkimukseen, joka toi esille kiinnostavia faktoja suomalaisista golfareista. Tutkimuksen toteutti Iro Research.
- Golf ei ole pelkästään senioriharrastus – 25–35-vuotiaiden osuus korostuu selvästi väestöön nähden. Syyt pelata golfia myös eroavat naisten ja miesten välillä – yhteistä on ulkoilu, mutta miehillä korostuvat ystävien tapaaminen.
- Golfareiden keskimääräistä korkeampi ostovoima on tutkittua tietoa, ja he haluavat panostaa taloudellisesti liikuntaan ja urheiluun. Merkittävä osa golfareista lisäksi omistaa hybridi- tai sähköauton (38 %), kun Suomen keskiarvo on 19 %.
- Simulaattorigolfin trendi vain kasvaa: jo 21 % golfareista pelaa aktiivisesti eli yli 10 simulaattorikierrosta vuodessa. Mitä uusia mahdollisuuksia ympärivuotisuus tarjoaa kumppaneiden näkökulmasta?
Lisäksi Sponsor Insightin katsaus sponsorimarkkinaan osoitti, että Suomessa on tilaa rohkealle tekemiselle, ja tuleva rahapeliuudistus tulee myllertämään urheiluyhteistyötä paljon.
Lounaan jälkeen käynnistyi varsinainen workshop-osuus, jossa hyödynnettiin luovia menetelmiä yhteistyöideoiden kehittämiseen. Osallistujat tapasivat toisensa pikadeittailutyylisesti ja vaihtoivat ajatuksia siitä, mitä itse kukin voisi tarjota kumppaniverkostolle. Tämä loi erinomaisen pohjan pienryhmien työskentelylle, jossa jaettiin kokemuksia onnistuneista ja mieleen painuneista kumppanuusesimerkeistä ja -kampanjoista niin urheilun kuin kulttuurinkin puolelta. Lisäksi innovoitiin uusia, kokeilemisen arvoisia ideoita.
Yksi osallistujista kiteytti workshopin tunnelmat näin:
”Oli hienoa kuulla konkreettisia esimerkkejä siitä, miten muut kumppanit ovat hyödyntäneet Golfliiton verkostoa. Parasta oli kuitenkin se, miten avoimesti ja innostuneesti kaikki jakoivat omia ideoitaan. Tällaisia päiviä toivoisi lisää!”
Myös Golfliiton asiantuntijat olivat erityisen tyytyväisiä workshopin antiin, ja kaikki ideat on kerätty talteen jatkohyödyntämistä varten. Markkinointi- ja kumppanuuspäällikkö Kimmo Rantamäki summasi päivän olleen vaikuttava.
”Saamamme palautteen perusteella tämä ei jää viimeiseksi kumppaniworkshopiksi, vaan jatkoa seuraa. Olemme todella kiitollisia aktiivisesta osallistumisesta ja arvokkaista ideoista, jotka vievät koko verkostoa eteenpäin ja luovat lisäarvoa kaikille kumppaneillemme.”
Päivän päätteeksi osallistujat pääsivät rentoutumaan Holiday Clubin uudessa kylpyläosastossa ja jatkaa verkostoitumista vapaamuotoisesti illallisella.
Golfliitto kiittää kaikkia mukana olleita ja toivottaa menestyksekästä vuotta 2025!