SUOMEN
GOLFLIITTO

Ajankohtaista

Golfari kasvattaa omaa terveyspankkiaan pelaamalla

Aloita golf30. Toukokuuta 2018

Golf edistää terveyttä ja hyvinvointia monella elämän osa-alueella. Terveysliikuntapäivillä kuka vain voi kokeilla golfia ja napata terveyshyödyt itselleen.

Miksi golfia? – fyysiset hyödyt

Golfkierroksen aikana otetaan keskimäärin reilusti yli 11 000 askelta ja matkaa kertyy kentästä riippuen 6-7 km. Yhden kierroksen kesto on keskimäärin noin neljä tuntia, joten aikuisten liikuntasuositukset täyttyvät jo yhdellä kierroksella viikossa!

UKK -instituutin terveysliikuntasuosituksen mukaan aikuisen tulisi viikon aikana liikkua vähintään 2h 30min reippaalla tai 1h 15min rasittavalla tasolla. Terveyttä edistävä liikunta vastaa rasittavuudeltaan reipasta kävelyä.

Golf on erityisen hyvää hyötyliikuntaa, sillä golfkentät ovat maastoltaan vaihtelevia, sisältäen usein ylä-ja alamäkiä, hiekkaa, polkuja ja metsää. Lisäksi myös mailojen kantaminen, vetäminen tai työntäminen lisäävät kävelyn kuormittavuutta ja vahvistavat samalla lihaskuntoa.

Golflyönti suorituksena vaatii räjähtävyyttä ja kehonhallintaa. Lyöntiliike kehittää myös pelaajan dynaamista tasapainoa ja koordinaatiokykyä.

Luonnossa liikkumisen on todistettu alentavan myös verenpainetta ja auttavan painonhallinnassa.

Miksi golfia? – se tekee hyvää mielelle

Katse lepää golfkenttien kauniissa maisemissa.

Luonnossa liikkuminen lievittää tutkimusten mukaan stressiä, alentaa sairastavuutta ja kohentaa mielialaa. Lisäksi luontoliikunta lisää tutkimusten mukaan onnellisuutta – ei siis ihme, että golfkentillä vallitsee usein iloinen tunnelma!

Luonnossa liikkuminen tarjoaa virikkeitä useille eri aisteille. Kauniit maisemat, tuoksut ja äänet liittyvät oleellisesti luontoon ja golfiin.

Golfkierros on pitkäkestoinen suoritus ja se vaatii pelaajalta pitkäjänteisyyttä. Nykypäivän hektisessä elämäntyylissä golf tarjoaa mahdollisuuden rauhoittumiseen ja syventymiseen.

Golfkierrosta voisikin kuvailla tarinaksi elämästä, pienoiskoossa – kierroksen aikana pelaaja kokee onnistumisia sekä vastaavasti myös haasteita. Keskittyminen vain yhteen lyöntiin kerrallaan vaatii kokeneeltakin pelaajalta mielenhallintataitoja. Golfissa onkin paljon elementtejä, joita voi liittää arkielämään, kuten hetkessä elämiseen ja tietoiseen läsnäoloon.

Miksi golfia? – sosiaalisuus

Golfia pelataan yhdessä.

Golf on sosiaalinen peli – yleensä kierros pelataan ryhmässä, jossa pelaajia voi olla kahdesta neljään. Kierroksen aikana ehtii tutustua ennalta vieraisiinkin pelikavereihin tai nauttia yhteisestä vapaa-ajasta tuttujen kavereiden kanssa.

Golfkentillä vallitsee usein yhteisöllinen henki. Yhteinen harrastus ja kiinnostuksen kohde sitovat lajin kuin lajin harrastajia tiiviiksi yhteisöksi, eikä golf tee tässä poikkeusta. Päinvastoin – golfarit muodostavat useassa seurassa tiiviin yhteisön, joka toivottaa uudet jäsenet lämpimästi tervetulleeksi.

Golfkentällä tapaa usein hyväntuulisia ihmisiä, jotka nauttivat mukavasta yhdessä olosta, terveysliikunnasta ja kauniista maisemista. Golfkentillä useimmiten pelaajat tervehtivät toisiaan, vaikka eivät ennalta toisiaan tuntisikaan.

Golf tarjoaa kilpailuhenkisille pelaajille myös mahdollisuuden kisailla, taitotasosta ja tasoituksesta riippumatta. Golfin tasoitusjärjestelmä mahdollistaa eri tasoisten pelaajien kilpailemisen keskenään. Yksi golfin hienoista piirteistä on myös se, että pelikavereiden hyviä lyöntejä kehutaan ja niille annetaan ansaittua tunnustusta, vaikka kyseessä olisikin kilpailu.

Terveysliikuntapäivillä pääsee tutustumaan golfiin ja sen terveyshyötyihin.

Hyvinvointia golfaamalla

Osana Golf 55+ -hanketta järjestetään terveysliikuntapäiviä ympäri Suomea. Päivien tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen toimintaa ja rohkaista Green Cardin suorittaneita sekä lajin pariin palaavia pelaajia kentälle.

Terveysliikuntapäivässä jo pelaavat golfarit pääsevät pelaamaan leikkimielistä 9-väylän kisaa. Terveyteen keskittyvän kisan voittaja ei olekaan kierroksella vähiten lyöntejä lyönyt pelaaja, vaan se, kuka on ottanut kierroksen aikana eniten askeleita.

Kilpailun aikana uudet golfin kokeilijat kiertävät golfrasteja, joiden teemana ovat esimerkiksi golflyönti, terveys, puttaaminen, liikunta ja golfkävely.

Pisteillä tutustutaan golfin eri osa-alueisiin, ja esimerkiksi terveyspisteellä on mahdollista saada tietoa omaan terveyteen sekä hyvinvointiin liittyen. Golfkävelyn aikana aloittelevien pelaajien puolestaan on mahdollista kysellä golfiin liittyviä kysymyksiä.

Golf 55+ -hankkeen verkkosivuilta löytyy paljon videoita, joiden avulla golfarit ja vielä ei-golfaavatkin liikkujat voivat edistää terveyttään – kehittää esimerkiksi lihaskuntoa, hankkia tietoa terveyttä edistävästä ravinnosta ja nesteytyksestä kierroksen aikana.

Terveysliikuntapäiviä järjestetään kesän aikana ympäri Suomea. Kesän tulevat tapahtumat löydät täältä.

Golf 55+ Terveysliikuntapäiviä järjestetään ympäri Suomea.

 

Lähteet:
www.luontoon.fi
Karolinska Institutet:”Golf Prolongs Life, Swedish Study Finds.”