Tänä vuonna golfkentillä vallitsee jäljetön meininki

Jätä hyvä jälki -kampanja kannustaa golfareita pitämään hyvää huolta pelipinnoista ja ympäristöstä.

Julkaistu: 14.04.2025

Golfarit tekevät yhden golfkierroksen tiimoilla kosolti erilaisia valintoja ja päätöksiä.

Ensin päätetään, kenen kanssa lähdetään pelaamaan ja sitten sovitaan kaikille sopiva lähtöaika. Seuraavaksi saattaa tulla eteen valinta, pelataanko kokonainen kierros vaiko puolikas. Ennen lyöntiä tehdään pelisuunnitelma ja valitaan maila.

Mutta yhtä lailla tietoisia päätöksiä ja valintoja ovat muiden huomioiminen ja golfkentästä huolehtiminen – oli kyseessä sitten yksittäisen roskan kerääminen maasta, kentänhoitajan tai kanssapelaajan tervehtiminen, lyöntijälkien paikkaaminen, bunkkerien haravointi tai pallon alastulojälkien korjaaminen viheriöllä.

Kaikessa tässä kyse on siitä, millaisen jäljen yksittäiset pelaajat jättävät itsestään ympäristöön, ympärilleen ja golfkentälle.

Pienillä teoilla suuri merkitys

Jätä hyvä jälki -kampanja lanseerattiin Golfmessuilla, jossa liiton työntekijät pukeutuivat kampanjahuppariin. Kuvassa junioripäällikkö Mika Hollo.

Golfliitto ja golfseurat käynnistivät maalis-huhtikuun vaihteen Golfmessuilla Jätä hyvä jälki -kampanjan, jolla on kolme ydintavoitetta:

  • Luoda yhteisöllisyyttä golfareiden, seurojen ja kentänhoitajien välille
  • Vahvistaa kestävän ja vastuullisen pelaamisen kulttuuria
  • Aktivoida pelaajia ottamaan vastuuta kentän kunnosta

Kampanjassa korostetaan, että pelaajien pienillä teoilla on suuri merkitys yleisen viihtyvyyden parantamisessa. Varsinkin nykyään, kun kotimaisia kenttiä kiertää historiallisen paljon golfin harrastajia.

Kierrosten määrän kasvun takia golfkentät ovat kovalla kulutuksella. Jos pelipinnoista ei pidetä huolta, kaikkien pelikokemus kärsii.

Aihe on tuttu ja aiheuttanut kipuilua golfyhteisöissä ennenkin. Golfkentillä aiheesta on viestitty eri tavoin, useimmiten kuitenkin kielloin ja käskyin.

Väkevän viestin asiasta antoi pelaajistolle elokuussa 2024 Nokia River Golf, joka sulki kentän pelaajilta kolmen tunnin ajaksi iltapäivällä. Tarkoituksena oli herättää golfin harrastajat huolehtimaan jatkossa paremmin aiheuttamistaan vaurioista – ja siinä se kieltämättä onnistui.

Nokia River Golfin paljon huomioita herättänyt tempaus toimi omalla tavallaan myös lähtölaukauksena Jätä hyvä jälki -kampanjalle, jossa saarnaamisen sijaan opastetaan ja kannustetaan toimimaan oikein myönteiseen ja hauskaan sävyyn. Nokia River Golfin toimitusjohtaja Kimmo Sirainen oli myös yksi kampanjaa suunnitelleen toimikunnan jäsenistä.

”Uskomme, että kampanjan myönteinen ja humoristinen ote auttaa viemään viestiä tehokkaammin eteenpäin. Meidän kaikkien pitää kantaa kortemme kekoon kenttien kunnossapidon ja yleisen viihtyvyyden eteen. Parhaiten meistä jokainen osallistuu kiinnittämällä asiaan huomiota ja pohtimalla, millaisen jäljen itse jättää ympärilleen. Luonnollisesti myös omassa somessa viestiä saa jakaa eteenpäin”, Golfliiton viestintäpäällikkö Marika Voss sanoo.

Koko Suomi Golfin yhteinen viesti

Jätä hyvä jälki -kampanja näkyy tällä kaudella Golfliiton digitaalisissa kanavissa, mutta mikä tärkeintä, golfyhteisöt ovat ottaneet tärkeän kampanjan hyvin vastaan. Golfliitto on tuottanut kampanjasta monipuolisesti materiaalia, jota golfseurat voivat vapaasti hyödyntää omassa viestinnässään.

”On hienoa, että koko toimiala saadaan jakamaan tärkeää viestiä pelaajille golfkentillä, sosiaalisessa mediassa ja jäsenviestinnässään”, Voss kertoo.

Kun viesteihin törmää usein eri paikoissa, niistä jää vahva muistijälki, joka toivottavasti johtaa fiksuihin päätöksiin ja konkreettisiin tekoihin.

”Jokainen kierros on mahdollisuus jättää golfkenttä parempaan kuntoon kuin se oli pelaamaan lähdettäessä.”

 

Jätä hyvä jälki -kampanjasta puhetta myös Golfpisteen podcastissa!