SUOMEN
GOLFLIITTO

Ajankohtaista

Nuoret naiset ja golf

LadygolfSeuroille18. Toukokuuta 2021

Golfliiton alueellinen naistoimintaverkosto keskusteli omassa kokouksessaan alkuvuodesta jo pitkään esillä olleesta asiasta eli miten saada nuoria naisia enemmän lajin pariin. Todettiin, että paras tieto saadaan, kun haastatellaan todellisia asiantuntijoita eli tässä tapauksessa parikymppisiä naisia, jotka eivät vielä harrasta lajia, mutta myös jo lajin parissa mukana olevia nuoria naisia. Asian ympärille järjestettiin keskustelutilaisuus, jossa mukana asiantuntijoiden lisäksi oli seurojen naiskapteeneja ja -toimikuntalaisia, alueellisen verkoston edustajia sekä Golfliiton henkilökuntaa.

Keskustelutilaisuus aloitettiin pohtimalla sitä, millainen on naisystävällinen golfyhteisö. Onko tärkeää korostaa naiseutta golfissa ja miten erityisesti nuoret naiset, mahdolliset uudet golfarit asian näkevät? Pitääkö seuroissa olla erikseen ladykapteeneja ja naistoimikuntia? Kiinnostaako nuoria naisia osallistua perinteisiin seurojen naisille suunnattuihin tapahtumiin? Onko samppanjaa ja mansikoita -tyyppiset tapahtumat vetovoimaisia nuorten naisten silmissä?

Lady-sanaa nuoret asiantuntijat pitivät vanhahtavana. Naisille suunnatun toiminnan esilletuominen voi olla ihan suotavaa, mutta lady-sanaa tulisi välttää. Esimerkinomaisesti, mieluummin naisten peli-ilta kuin ladyjen peli-ilta, totesivat nuoret asiantuntijat. Monet keskusteluun osallistujista totesivat myös itse pohtineen samaa asiaa. Toisissa seuroissa lady-sanan käytöstä on jo luovuttu. Lady- ja naistoimikuntien tilalle on tullut klubitoimikuntia. Yhteinen tavoitetila tuntuu olevan se, että golfissa ei tulevaisuudessa tarvitsisi käyttää olenkaan naisetuliitettä.

Kun nuori nainen aloittaa golfin, olettaa hän automaattisesti, että golfseurat ovat ns. tasa-arvoisia. Uutena harrastajana ei tule vielä kiinnittäneeksi huomiota siihen, onko pallopesurit ja roskikset sijoitettu kentällä niin, että ne ovat helposti kaikkien käytettävissä. Naispelaajan silmissä naisystävällisyys korostuu enemmän pelin aikana. Jos ryhmässä muut pelaajat ovat miehiä, miten he huomioivat käyttäytymisellään ryhmässä pelaavan naisen? Etsitäänkö naisen kadonnutta palloa yhtä tarkasti kuin miesten? Huomioidaanko naisen onnistuneet lyönnit samoin tavoin kuin miesten? Odottavatko miehet rauhassa naisen avausta, vai rynnivätkö he omille palloilleen?

Nuoret naiset pelaavat ainakin alussa mieluummin toisten naisten kuin miesten kanssa. Siinä mielessä mm. seurojen naistoimikunnilla (tmv.) on merkittäväkin rooli siinä, miten uusi nuori naisharrastaja saadaan kiinnittymään lajiin. Myös kummitoiminta on hyvä keino saada pidettyä naiset harrastuksen parissa. Naistoimikunnissa olisi hyvä olla myös eri-ikäisiä naisia. Tähän onkin seuroissa kiinnitetty huomiota ja mukaan toimikuntatoimintaan kannustetaan nuoria. Joissain seuroissa on saatu hyviä kokemuksia järjestämällä tilaisuuksia, jotka on suunnattu nimenomaan (nuoremmille) naisille. Tämä saattaa madaltaa kynnystä osallistua. Myös verkostoituminen ja uusien pelikavereiden löytyminen on helpompaa, kun ryhmässä on vain naisia. Joissain seuroissa kiinnitetään huomiota tapahtumissa ja kilpailuissa peliryhmiin niin, että pyritään sijoittamaan saman ikäiset naiset samoihin ryhmiin.

Seurojen omassa viestinnässä ja markkinoinnissa on hyvä tuoda esille sitä, että golf on laji kaikille. #muntapapelata -slogania kannattaa hyödyntää. Tarinat tosielämästä kiehtovat kaikkia. Joka ikisestä golfseurasta löytyy valtava määrä erilaisia pelaajaprofiileja, ja niitä kannattaa hyödyntää omassa viestinnässä. Myös seuran omia tyttö- ja naiskilpapelaajia kannattaa tuoda esiin. Kauniiden maisemien lisäksi on hyvä jakaa somekanavissa aitoja tuntoja ja fiiliksiä pelaamisesta. Pyritään välittämään viestinnässä tunnetta siitä, että juuri sinut haluamme mukaan toimintaamme.

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa viestittää kohderyhmittäin. Esimerkiksi Harjattulassa naisjäsenet on jaettu kuuteen eri ryhmään; aloittelijat, 18–31 v, uudet naisjäsenet, tasoitusryhmä 45–54 ja sitten kauemmin jäsenenä olleet. Tämä mahdollistaa henkilökohtaisemman ja kohdennetun viestinnän. Tavoitteena on, että vastaanottaja tuntee, että hänet on huomioitu.

Vaikka erilaiset somekanavat ovat tänä päivänä tärkeitä viestinnän keinoja, ei perinteisiä nettisivujakaan kannata unohtaa. On hyvä muistaa, että aloitteleva pelaaja ei aina välttämättä kehtaa tai uskalla kysyä, ja siksi ihan perusasiat jäsenyydestä, pelaamisesta ja seuran toimintaan osallistumisesta kannattaa laajastakin avata seuran nettisivuilla.

Ja ei unohdeta naisten pukuhuoneen ja vessojen voimaa tiedottamisessa! Moni viesti menee hyvin perille naisten vessassa olevan ilmoitustaulun kautta.

Golfin terveyshyötyjen esille tuominen viestinnässä on myös hyvä muistaa. Ei kuitenkaan liian ohjaavasti, mutta muistuttaen golfin erinomaisista fyysisistä sekä psyykkisistä terveysvaikutuksista. Vaikka terveys ja hyvinvointi ovat tärkeitä asioita nuorille naisille, myös rentouden ja hauskuuden esilletuominen on tärkeää. Nuoret asiantuntijatkin liputtivat samppanjaa ja vaahtokarkkeja – tyyppisten tapahtumien puolesta. Eli mukavaan pelitapahtumaan kuuluu luonnollisesti myös hyvästä ruoasta ja juomasta nauttiminen nuortenkin naisten mielestä.

Keskustelun lopussa pohdittiin vielä, että mitä golf maksaa. Nuoret naiset painottivat, että kaikki kustannukset tulee tuoda esille selkeästi, rehellisesti ja avoimesti. Kaikenlaiset kirpputoritapahtumat, missä voi ostaa käytettyjä golfvälineitä ja -vaatteita, ovat hyvä idea. Lajin tutustumistilaisuudet kannattaa ehdottomasti olla ilmaisia.