SUOMEN
GOLFLIITTO

Ajankohtaista

Vuosi 2024 pakettiin – golf kasvaa ja kehittyy

Pelaajalle16. Joulukuuta 2024

Golfliiton toiminnanjohtaja Juha Korhonen summaa mennyttä golfvuotta ja katsoo tulevaan

Lumi peittää jo maata, ja vuoden 2024 lähetessä loppuaan voi Suomi Golf iloita hienosta kaudesta. Suomessa pelattiin vuoden aikana 3,6 miljoonaa kierrosta golfia – huikea saavutus, joka jäsenmäärän kasvun lisäksi kertoo lajin vetovoimasta. Myös Pariisin olympialaiset nostivat golfin kansainväliseen valokeilaan kesällä.  Golf elää ja voi hyvin, kiitos golfyhteisöidemme ja kaikkien lajin parissa toimivien työn. Yhdessä pidämme golfin vetovoiman korkealla niin uusien pelaajien, kumppaneiden kuin muidenkin sidosryhmien silmissä.

Golfliiton toiminnan ytimessä on auttaa golfyhteisöjä onnistumaan omassa työssään ja tuottaa lisäarvoa suomalaiseen golfiin. Jäsentyytyväisyyskyselymme, joka lähetetään vuosittain seurojen puheenjohtajille, antaa tärkeää palautetta työmme kehittämiseen. Tänä vuonna vastauksia saatiin 50, ja niistä nousi esiin monia arvokkaita näkemyksiä. Erityisesti iloa tuottaa jäsentyytyväisyyden nousu ennätyslukemiin (NPS 42). Tämä kertoo, että panostuksemme vuorovaikutukseen ja liiton palveluiden kehittämiseen ovat tuottaneet tulosta.

 Golf elää ja voi hyvin, kiitos golfyhteisöidemme ja kaikkien lajin parissa toimivien työn.

Omasta näkökulmastani vuoden suurimpia onnistumisia ovat ennen kaikkea aktiivinen vuorovaikutus golfyhteisöihin, mistä suuri kiitos kuuluu tukitiimille, koko henkilökunnalle ja puheenjohtajalle. Tämä on lisännyt koko toimialan keskinäistä luottamuspääomaa. Lisäksi olemme vastanneet taloudellisen toimintaympäristön haasteisiin vahvistamalla omaa varainhankintaamme menestyksekkäästi.

Käynnissä on monia isoja kokonaisuuksia, joissa on otettu edistysaskeleita. Alkutalvesta julkaistu Urheilijan Polku -opas on kattava datapaketti, joka tarjoaa selkeät suuntaviivat huippu- ja kilpagolfin kehittämiseen. Myös vastuullisuus-, ympäristö- ja paragolftyössä sekä valmennuskoulutuksessa ollaan hyvällä tiellä. Golf tekee hyvää -terveyskampanja starttasi vahvasti, ja digipuolella Suomi Golf ID -tunnistautumispalvelu on saatu hyvään vauhtiin. Se tulee sujuvoittamaan golfarin arkea ja vahvistamaan tietosuojaa – olethan sinäkin jo aktivoinut Suomi Golf ID:n?

Jäsenkysely kertoo onnistumisista ja kehityskohteista

Jäsenkyselyn avoimissa vastauksissa korostui golfyhteisöjen moninaisuus. Se, mikä yhdelle on tärkeää, ei välttämättä ole merkityksellistä toiselle. Tämä tekee yhteistyöstä ja strategisesta suunnittelusta erityisen tärkeää. Ensi vuonna jatkamme uuden strategian työstämistä. Osallistamme myös golfyhteisöjä erilaisissa tapaamisissa ja toivomme mahdollisimman monen osallistuvan vaikuttamaan tulevaisuuden painopisteisiin.

Kyselystä nousi esiin kiitosta liiton henkilökunnan ammattimaisuudesta ja aktiivisuudesta. Monet kokevat, että liitto tukee seuroja tehokkaasti ja edistää myös seurojen välistä yhteistyötä. Pyrimme jatkossakin kehittämään yhteydenpitoamme ja palvelemaan avuntarvitsijoita nopeasti. Kohtaamiset niin valtakunnallisesti, alueellisesti kuin seurakohtaisestikin ovat tärkeä osa toimintamme ydintä. Niiden kautta voimme kuulla tarpeita suoraan seuroista ja kehittää palveluitamme vastaamaan odotuksia yhä paremmin.

PJ-Teams-kokoukset saivat erityistä kiitosta tarjoten säännöllisen foorumin vuorovaikutukselle, ajankohtaisten aiheiden käsittelylle ja parhaiden käytäntöjen jakamiselle. Olen itsekin kokenut tapaamiset äärimmäisen mielenkiintoisiksi kohtauspaikoiksi, ja tapaamme niiden parissa varmasti jatkossakin.

Viestinnän ja markkinoinnin uudet avaukset

Kyselyn toinen osa liittyi Golfliiton viestintään ja markkinointiin, jotka saivat arvosanat 8,4 ja 7,3. Sisäinen viestintä, kuten uutiskirjeet ja tukimateriaalit, koettiin olevan hyvällä tasolla tuoden säännöllistä infoa ja ideoita. Kuitenkin harrastajille ja uusille pelaajille suunnattua viestintää toivottiin lisää, erityisesti  pelaajan vastuun korostamista. Tätä ajankohtaista teemaa tullaankin nostamaan esiin vuonna 2025, joka on toimialalla omistettu kentän kunnioittamisen ja vastuullisuuden teemavuodeksi. Kannattaa lukea seurakirjeestä lisää tästäkin tärkeästä aiheesta!

Lajimarkkinoinnissa Golf tekee hyvää -kampanja sai kiitosta terveysvaikutuksiin keskittymisestä. Kuitenkin mielikuvien raikastamisessa ja valtakunnallisen näkyvyyden lisäämisessä riittää vielä työtä. Kehitysehdotuksina toivottiin brändilähettiläiden käyttöä ja kampanjoiden kohdistamista nuorille.

Ensi vuonna Golfliitto keskittyy nuorten pelaamisen edullisuuden ja liikuntamahdollisuuksien korostamiseen yhteisellä kampanjalla – yhdessä voimme olla mukana ratkaisemassa nuorten liikkumattomuuden ongelmaa.

Junioreiden harrastamisen edullisuutta tuodaan vahvasti esiin kaudella 2025. Kuva: Janne Tarmio

Kiitokset ja tulevaisuuden painopisteet

Haluan kiittää lämpimästi kaikkia jäsenkyselyyn vastanneita. Se on vain yksi mittari ja ”kohtaamispaikka”, mutta antaa meille liiton toimistolle arvokasta palautetta ja auttaa kehittämään toimintaamme entistä paremmaksi. Vuonna 2025 keskitymme strategiatyöhön, nuorten pelaamisen edistämiseen ja kentän kunnioittamisen teemavuoteen. Odotan innolla yhteistä työtä kaikkien golfyhteisöjen kanssa.

Rauhallista joulun aikaa ja hyviä lyöntejä vuodelle 2025,

Juha Korhonen
Golfliiton toiminnanjohtaja