Peter Hemmen muistutti, että golfkenttien lähiympäristössä ja saavutettavissa on lähes loputtomasti yhteisöjä, joiden houkutteleminen lajin pariin on tehokkain reitti menestykseen.
Golfliitto |
10.2.2018

”Valmiit yhteisöt ovat helpoimmin golfiin koukutettava kohderyhmä”

Uusia harrastajia kentille saa tehokkaimmin samaan yhteisöön kuuluvien ihmisten kurssien kautta , julistaa hollantilainen Peter Hemmen.

Suomen Golfliitto järjesti tiistaina ja keskiviikkona Vierumäellä, Vantaalla sekä Tampereella kolme työpajaa golfkenttien johtajille, hallitusten jäsenille sekä PGA valmentajille.

Keskustelunjohtajaksi ja alustajaksi oli kutsuttu hollantilainen Peter Hemmen, jolla on 20 vuoden kokemus golfkentän perustamisesta, niiden  johtamisesta sekä moninaisista konsultoinneista golfyhteisöjen liikevaihdon kehittämiseksi.

Tilaisuuksien alussa käytiin läpi vastikään valmistuneen golfin potentiaalitutkimuksen tulokset. Lajista kiinnostuneiden ja kokeilunhaluisten aloittelijoiden määrä on varsin korkealla tasolla, kuten oli tilanne myös viisi vuotta aiemmin tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa.

Golf.fi:n ja golfpiste.com:in sivuilla tätä aihetta käsitellään myöhemmin varsin kattavasti.

Golfliiton ja sen jäsenseurojen yhteinen tavoite on nostaa golfharrastajien määrä kuluvan vuoden aikana 3 300 hengellä.

Hemmenin valitsema otsikko esitykselleen herätti varmasti mielenkiinnon kuulijoissa.

”Lopeta yksittäisten jäsenyyksien myyminen, houkuttele tehokkaasti uusia pelaajia valmiiden yhteisöjen kautta.”

Hemmen painotti alustuksessaan runsaasti oman tuotteen, golfyhteisön ”DNA:n” tuntemista, jotta markkinointitoimenpiteet kyetään kohdistamaan tehokkaasti oikeisiin kohderyhmiin.

Peter Hemmenin viimeisin projekti oli vuoden mittainen pesti yhdeksänreikäisellä golfklubilla, jossa maksavia jäseniä oli 300 ja tappiot euroissa mitattuina vuosittain noin 400 000.

Tavoitteeksi otettiin varsin luonnollisesti pelaajamäärän kasvattaminen ja tappioiden vähentäminen.

”Loimme ”Golfstart- paketin” jota aloimme markkinoida erityisesti valmiille yhteisöille. Kokemuksien kautta tiesin, että jos jonkun yhteisön jäsenistä 1-2 saa muut innostettua, he puhuvat mukaansa 6-8 hengen ryhmän, josta on mahdollista aloittamisen kautta kouluttaa jäsenyyteen asti useita pelaajia, Hemmen kertoi Vantaan työpajaa pitäessään.

Peter Hemmen nosti esityksessään esimerkkejä yhteisöistä, joiden kautta uusia golfareita on löydettävissä.

Hemmen on jakanut starttipakettinsa neljään jaksoon.

Ensimmäinen, ”Tutustu golfiin” antaa kurssilaiselle viisi opetustuntia ryhmässä, vapaan rangen ja par-3 kentän käytön 60 päivän ajaksi.

Toinen osio ”Green card” oli vastaavan pituinen, sen aikana oli mahdollista suorittaa paikallinen green card.

Kolmas jakso kulkee nimellä HCP 54. Myös sen kesto oli kaksi kuukautta,

Kolmen portaan läpikulkeminen, golfariksi valmistuminen ennen neljättä, jäseneksi liittymistä kestää tässä mallissa peräti kuusi kuukautta ja hintaa sille tulee 285 euroa.

Jan Jansen innostui aloittamaan ryhmässä

Hemmenin tuttavapiiriin kuului jo ennen projektin alkua Jan Jansen, 32-vuotias, naimisissa oleva kahden pienen lapsen isä joka kaiken lisäksi oli työelämässä hyvässä ”uraputkessa.”

”Minulla ei tosiaankaan ole aikaa uuden harrastuksen aloittamiseen”, hän vastasi useaan otteeseen Hemmenin houkutteluihin golfiin tutustumisesta.

”Hämmästykseni olikin melkoinen, kun tapasin Janin golfklubilla käynnistyneen ryhmän oppitunnilla. Hän kertoi liikemiesyhteisönsä jäsenen järjestäneen starttipaketin, joka sai Janin ja muutaman muun mukaan. Harrastuksen käynnistämisen lisäksi he saivat yhteistä aikaa, joka syvensi tuttavuuksia ja edesauttoi yhteistyötä siviilipuolella”, Peter Hemmen antoi esimerkin ryhmäsidonnaisuudesta ja yhdessä tekemisen voimasta.

Jan Jansenista kehittyi golfari, joka löysi kalenteristaan aikaa lajille  ja on saanut ryhmän myötä uuden harrastuksen, Hemmenin edustama klubi asiakasryhmän, josta se haluaa pitää kiinni vuosikymmeniä.

”Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Golf tarjoaa harjoittelun ja pelaamisen lisäksi paljon sosiaalisia virikkeitä. Hollannissa monet starttiryhmät ovat rakentaneet jokavuotisen perinteen maamme European Tourin kisan seuraamisesta. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, kun ryhmän jäsenet on saatu yhdessä ohjattua golfin pariin.”

Valmentajat ovat tärkeimpiä myyntimiehiä

Peter Hemmen painotti esityksessään tarmokkaasti kenttäyhteisön sisäisen organisaation toimivuuden tärkeyttä golfryhmien luotsaamisessa.

”Kun puhutaan monivaiheisesta prosessista ja isoista ihmismääristä, palvelukonseptin pitää toimia luonnikkaasti. Organisaattorin on saatava toiminnan peruspilariksi toimiston, caddiemasterin tiskin, pro shopin ja valmentajan saumaton yhteistyö.”

Valmentajien tekemän työn jaksojen vetäjinä ja seuraavien jaksojen myyjinä, yhteyshenkilöinä Hemmen näkee aivan ratkaisevana.

”PGA pro on se tukihenkilö jonka kautta opetus ja pelaajan sitouttaminen lajiin elävät. Tämän langan pitää olla vahva, kyse on opetustaitojen lisäksi erityisesti sosiaalisten taitojen hyödyntämisestä”, Hemmen muistuttaa.

Peter Hemmenin viimeisimmän projektin tulokset olivat erinomaiset, jäsenmäärä on lähtenyt todella kovaan kasvuun.

”Keskittykää markkinoinnissanne ja uusien pelaajien rekrytoinnissa valmiisiin ryhmiin. Niiden parissa työskentely tuo parhaan tuloksen”, Hemmen painotti vielä tilaisuuden päätteeksi.

Vaikka mitään varsinaisesti uutta ja mullistavaa Hemmenin esityksessä ei sinällään ollutkaan, muistutus golfkenttien mahdollisuudesta luoda entista parempia starttipaketteja ja  löytää  asiakkaita yhteisöjen kautta osui ja upposi hyvin kuulijoihin Vantaan tilaisuudessa.

Teksti: Teemu Tyry

Tilaa Golfpisteen uutiskirje

Tilaa Golfpisteen maanantaisin ja perjantaisin lähetettävä uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla golfalan ilmiöistä ja uutisista! Tilaa kirje syöttämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään.